Donderdag 10 sept - Reisverslag uit Sidemen, Indonesië van Ellen en Marcel Minis - WaarBenJij.nu Donderdag 10 sept - Reisverslag uit Sidemen, Indonesië van Ellen en Marcel Minis - WaarBenJij.nu

Donderdag 10 sept

Door: Marcel

Blijf op de hoogte en volg Ellen en Marcel

11 September 2015 | Indonesië, Sidemen

Vandaag staat derit naar ons volgende verblijf in Sidemen op het programma.
09.30 u opgehaald door zelfde chauffeur en gids die al vanaf 06.00 u onderweg zijn.
De rit voert ons west naar oost dwars door de heuvels / bergen naar het 9 km lange Bratan-meer.
Vanaf de weg over de bergkam een schitterend uitzicht over het meer en de naastgelegen vulkanene.
De bergwegen zijn zeer smal, bochtig en soms steil waar al het verkeer over heen moet zo,ook de vrachtwagens. Dit is het gebied van de kruidnagels die overal langs de wegen op grote doeken liggen te drogen, ongeveer 4 dagen. Als ze gebroken kunnen worden en je krt hoort dan zijn ze goed.
Het geluid dat de nagels dan maken geeft ook de naam aan de kruidnagels dat wij ook kennen : kretek .
Kruidnagels worden veel met tabak gemixed en worden er sigaretten van gemaakt , de bekende kretek-sigaretten .

De volgende stop is bij de grootste tempel van Bali, de
Besakih tempel.
Wat een ongelooflijk komplex van tempels uitgestrekt over een lengte van 1 km.
Wij hadden geluk want er waren op dat moment maar zeer weinig toeristen waardoor we makkelijk veel hebben kunnen zien.

De rit vervolgt verder naar Klungbung waar de oude rechtbank staat. Een zeer indrukwekkend geheel , in het plafond van het gebouw staan de afbeeldingen van de lijfstraffen uitgebeeld zoals die in het verleden werden uitgedeeld.
De huidige rechters op Bali dienen de nederlandse taal te kennen omdat nog vele wetten in het nederlands staan geschreven in het wetboek.
Zo ook nog de vele nederlandse invloeden van voreger zijn heir te zien omdat dit d vroegere hoofdstad was zolas veel huizen in nederlandse stijl met die bekende trapgevels.

De reis gaat verder tussen de schitterende rijstvelden door naar ons hotel midden hierin.
Een lieflijk aandoend hotel met uizicht op de rijstvelden vanuit onze kamer.
Na gedouched en gegeten te hebben zijn wij naar een plaatselijke tempel geweest waar een feest was met muziek en dans.
Wat een drukte van jewelste, de vrouwen en kinderen kijken naar de dans terwijl de mannen zich voornamelijk bezig houden met gokken.
Een spel met bord van 12 afbeeldingen en 5 dobbelstenen.
Je moet je geld dan inzetten op een afbeelding die jij denkt ook op de dobbelstten gegooid gaat worden.
Ik heb ook een gokje gewaagd maar minder succesvol
Zelfs jochies van een jaar of 4/5 deden hier aan mee.
Morgen gaan we verder.

• 11 September 2015 - 15:11

Ma En Meindert:

Hallo hier ben ik weer. Nu eens niet per app. Met zijn tweetjes hebben we jullie reisverslag gelezen.
    Ik wou dat ik een muisje was dan kon ik stiekum meegenieten. Ik denk dat jullie het wel eng vonden
    over de weg met de steile helling te rijden. Ellen zeker. Was het westerse muziek of gamelan( ik schrijf
    het maar hoe het klinkt). Vroeger bij Dee op indisch feestje gehoord.
    Veel bezienswaardigheden hebben jullie al gezien + natuurlijk veel fotos gemaakt.
    Het ritje op de scooter zal best wel leuk geweest zijn. Weer terug naar vroeger tijden. Maar toen was
    het een brommer.
    Hier alles oke en vandaag mooi weer. Hopenlijk blijft het zo voorlopig.
    Veel plezier en groetjes van ma en Meindert